HET MOONRISE COLLECTIEF

Wij zijn het Moonrise Collectief, een groep makers, vrijdenkers en vrienden. We beschouwen onszelf als kenners en liefhebbers van al die dingen die het leven een beetje mooier maken: theater, kunst, muziek, lekker eten & drinken, natuur, ambacht, well-being en onbegrensde creativiteit. In ons groeit al een tijd het verlangen naar een festival met meer ruimte, tijd, aandacht en kwaliteit – vanuit een persoonlijke behoefte, maar ook door ervaringen die we hebben opgedaan bij het bezoeken en organiseren van vele festivals en het uitwisselen van ideeën. Al die ervaringen hebben we nu samengebracht en van daaruit een nieuw soort festival bedacht. Het is een plek waar het alledaagse leven ver weg is en alles wat je meemaakt bijzonder en buitengewoon is, van de shows tot de activiteiten, van de aankleding tot de omgeving. Dit noemen we extraordinary.

Op deze plek staan kwaliteit, liefde voor het gecreëerde en oog voor detail voorop, zowel bij wat je doet, ervaart, eet en drinkt als waar je slaapt, loopt en relaxt. Dit noemen we boutique. Camp Moonrise is een lang weekend in de natuur met alleen maar dingen waar we blij van worden en die we willen delen. Waar creativiteit alle ruimte krijgt, mensen met elkaar in contact komen en mooie herinneringen ontstaan. Dit noemen we een weekender.

Wat ooit begon als visie is nu realiteit. We willen dit nieuwe avontuur graag samen met jullie aangaan. Wees welkom op de Veluwe, aan het prachtige meer van Bussloo, waar zeldzame paradijsvogels bij elkaar komen om samen een onvergetelijk weekend te creëren. Camp Moonrise is veel meer dan een festival, het is een belevenis, een ervaring om nooit te vergeten. Het is een extraordinary boutique weekender.


INTERVIEW

‘HET JEUKTE WEER OM IETS NIEUWS NEER TE ZETTEN’
AIR & CO komt in juni met het eerste boutique festival van Nederland: CAMP MOONRISE. Eigenaars Sjoerd Wynia en Niels de Geus geven uitleg.


Hoe kwam Camp Moonrise tot stand?
Niels: “Het idee is ontstaan uit de behoefte om iets nieuws te organiseren. Sinds Valhalla – dat is nou vijf jaar geleden – niks nieuws meer gedaan, dus het begon sowieso te jeuken.”
Sjoerd: “Iets wat totaal niet lijkt op wat we al gedaan hebben. We kunnen wel weer een landje claimen en er een paar dj’s neerzetten, maar daar worden we zelf ook niet warm van.”
Niels: “Vervolgens hebben we ons laten inspireren, we zijn weer wat vaker naar andere festivals gegaan, met name in Engeland. Daar ontstond een idee, waar we inmiddels alweer drie jaar mee rondlopen. Dat ontwikkelt zich langzaam verder.”

Het eerste boutique festival van Nederland. Wat houdt dat in?
Sjoerd: “Vroeger had je een muziekprogrammering en wat dingetjes aan de zijkant. Die verhouding is anders geworden. Meer aandacht voor kwaliteit in gastronomie, theater, kunst, welness en workshops. En meer comfort qua slapen.”
Niels: “Ik hou er nog steeds van om een hele nacht door te dansen, maar weet goed eten ook beter te waarderen. Ik hou wat minder van in de rij staan. Het moet niet te druk zijn. Op die spaarzame vrije dagen dat je naar een festival gaat, wil je dat vakantiegevoel hebben.”
Sjoerd: “Het tempo is anders. Bij aankomst kom je in een relaxte flow die je door het festival leidt. En, je kan je kinderen meenemen”

Hoe maken jullie de selectie voor het programma?
Sjoerd: “Het is een denkproces van maanden om een bepaalde flow aan te brengen in je programmering. We doen het met een groep van vijftien mensen die op dezelfde golflengte zitten.”
Niels: “Al die mensen proberen in hun eigen specialisme een leuk programma te maken. De truc wordt om dat samen te brengen in één Camp Moonrise-gevoel.”

Is Moonrise Kingdom van Wes Anderson een goeie associatie?
Sjoerd: “Dat is absoluut een inspiratie geweest. We zijn allebei Wes Anderson-fans. De manier waarop hij zijn werelden stileert en de humor. Hoewel er in de film ook gekampeerd wordt, is het geen directe link.”

Wat hebben jullie meegenomen uit de vorige festivals?
Sjoerd: “Dit wordt wel een Best Of-album. We zijn vijf jaar verder, vijf jaar wijzer, minder naïef. Sommige basiszaken kun je via succesvolle formules doen.”
Niels: “De benadering is wel anders, omdat we nu meer tijd hebben. En uiteindelijk heeft de bezoeker ook meer tijd op het festival. We moeten dingen meer loslaten.”
Niels: “Loslaten dus, maar kwalitatief moet het kloppen. Als je straks gaat dineren in dat restaurant, moet er wel een fatsoenlijke wijn op tafel staan. We zijn niet gebonden aan de beperkingen van een eendagsfestival. Als jij één dag komt om te feesten, dan ga je niet twee uur tafelen.”
Sjoerd: “De ene oplossing creëert de andere uitdaging. Oké, we zetten een restaurant neer, maar misschien moeten we de hoofdacts dan niet om zes uur programmeren.”

Jullie zitten volgend jaar twintig jaar in de organisatie van festivals. Er zijn een hoop festivals bijgekomen op de kalender. Is het moeilijker of makkelijker om iets nieuws neer te zetten?
Niels: “Inmiddels is het weer moeilijker geworden.”
Sjoerd: “Ik denk dat he altijd moeilijk is geweest. Ik ben op een hoop festivals geweest die voor mijn gevoel aan elkaar geflanst zijn. Podiumpje, dj’s, wat hout ergens tegenaan getimmerd en let’s go.”

Waar zijn jullie zelf door verrast de afgelopen jaren?
Sjoerd: “Ik denk dat iedereen in Nederland positief is verrast door Wildeburg, zij zijn echt een andere koers ingeslagen. Ik vond het ook tof hoe Lowlands zichzelf opnieuw uitvond dit jaar.”